فشار پایین روغن موتور

فشار پایین روغن موتور: علائم ، علل و راه حل ها

فشار پایین روغن موتور : علل ، علائم و راه حل ها

فشار پایین روغن موتور در خودرو : یکی از مهمترین مایعات مورد نیاز هر موتوری روغن موتور است. روغن موتور کمک می کند تا اجزای مختلف فلزی موتور روغن کاری شود تا اصطکاک به حداقل برسد. این امر ضمن اطمینان از جلوگیری از گرم شدن بیش از حد ، از عملکرد مطلوب موتور اطمینان حاصل می نماید. روغن موتور از موتور محافظت میکند و موجب طول عمر آن می شود. تنها راهی که می توانید از محافظت موتور اطمینان حاصل کنید داشتن فشار روغن موتور مناسب است.

اگر فشار روغن موتور شما پایین است ، می تواند عملکرد موتور شما را تضعیف کند و احتمالاً به اجزای آن آسیب برساند. به طور خلاصه ، می تواند در دراز مدت مشکل جدی برای موتور شما ایجاد کند.

چه عواملی می تواند باعث کاهش فشار در این مایع موتور شود؟ چگونه می توانید به چنین مسائلی رسیدگی کنید؟ اینها مواردی است که ما در این مقاله به آنها پاسخ خواهیم داد.

دلایل فشار پایین روغن در اتومبیل شما

مقدار ناکافی روغن موتور

ممکن است این مورد کمی پیش و پا افتاده به نظر برسد اما یکی از مهمترین دلایل فشار پایین روغن موتور این است که  بعضی از صاحبان اتومبیل همه چیز را در مورد تغییرات دوره ای روغن موتور خودروی به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری خودرو فراموش کرده باشند. ممکن است آخرین باری که روغن موتور خودرویتان را عوض کرده باشید ، به یاد نیاورید. همچنین ممکن است که مرتباً سطح روغن موتور را بررسی نکنید.

دلیل دیگری که ممکن است روغن موتور کافی نداشته باشید وجود نشتی در خطوط تأمین روغن موتور است. این امر باعث روغن ریزی در از طریق سوراخ های کوچک می شود. مهر و موم روغن و شاخه ها نیز می توانند فرسوده شوند و باعث از بین رفتن فشار شوند. موتورهای قدیمی نیز در پایین آمدن سطح فشار روغن موتور نقش بسیاری دارند. به همین ترتیب ، اگر خودرویی دارید که دو دهه از عمر آن می گذرد ، می بینید که مصرف روغن موتور در این خودرو ها بسیار بیشتر است.

ویسکوزیته نادرست روغن

یکی دیگر از احتمالاتی که سطح فشار روغن موتور را در خودروی شما کاهش میدهد استفاده از روغن موتور اشتباه میباشد. ویسکوزیته یا گرانروی روغن موتور یکی از مواردیست که باید در انتخاب روغن موتور رعایت شود. 

مایعات با ویسکوزیته پایین مقاومت کمتری در برابر جریان ایجاد می کنند. سنسور فشار در خودرو می تواند این مقاومت کم را به فشار کم روغن تعبیر کند. اگر روغن ویسکوزیته بالاتری نسبت به توصیه سازنده داشته باشد ، در این صورت می تواند مقاومت بیشتری در برابر جریان ایجاد کند. این می تواند منجر به روغن کاری ناکافی اجزای مختلف موتور شود. این موضوع نیز به عنوان پایین بودن سطح فشار روغن موتور معنی می شود.

کاهش سطح فشار روغن موتور - رفع مشکل فشار پایین روغن موتور

جمع شدن خاک در مخزن (فشار پایین روغن موتور)

یکی از دلایل احتمالی که ممکن است باعث کاهش فشار روغن موتور شود، مسدود شدن لوله مخزن از ظرف روغن است. این امر به ویژه اگر در مورد تعویض روغن برنامه ریزی شده اتومبیل خود اعتقاد داشته باشید و طبق گفته سازنده فقط از گرانروی مناسب روان کننده استفاده کرده باشید ، این امر صادق است.

پمپ روغن از کف ظرف روغن روان کننده را می گیرد. یک لوله وجود دارد که روغن را به پمپ روغن متصل می کند. با این حال ، قبل از اینکه مایع موتور از داخل موتور عبور کند ، از فیلتر یا صافی عبور می کند. با گذشت زمان ، این احتمال وجود دارد که خاک و سایر عوامل در این قسمت از سیستم جمع شود. به همین ترتیب ، روغن کافی از لوله بالا نمی رود. این امر می تواند منجر به فشار پایین روغن موتور شود.

 

پمپ روغن آسیب دیده (فشار پایین روغن موتور)

از مواردی که باعث کاهش فشار روغن موتور میشود ، آسیب دیدگی پمپ روغن است. کار پمپ روغن بسیار حیاتی است زیرا حرکت روان کننده موتور را در سراسر سیستم موتور تسهیل می کند. آن را قلب خودروی خود بدانید. اگر ضربان قلب شما متوقف شود ، ادامه جریان خون غیرممکن است. این امر می تواند منجر به ایحاد انبوهی از مشکلات شود.

در حالی که پمپ روغن قلب انسان نیست ، عملکرد آن کاملاً شبیه به آن است. از این رو ، هنگام خراب شدن ، می توانید انتظار داشته باشید که فشار داخل مجاری روغن موتور نیز کاهش یابد. قلب را متوقف کنید و همچنین فشار خون خود را از دست می دهید یا افت فشار خون دارید.

دلایل زیادی برای خرابی پمپ روغن وجود دارد. ممکن است به دلیل نصب نادرست باشد در صورتی که قبلاً جایگزین شده باشید. آلودگی روغن و نگهداری ضعیف روغن نیز می تواند به پمپ روغن آسیب برساند. همچنین ممکن است شما را شگفت زده کند که مقدار ناکافی روغن موتور نیز می تواند منجر به آسیب پمپ شود. البته ، همیشه فاکتور زمان و استفاده وجود دارد.

 

نشت داخلی روغن

هرگونه نشتی در مجاری روغن موتور نیز می تواند منجر به فشار پایین روغن موتور شود. روغن به جای گردش در این معابر ، از طریق ترک ها یا سوراخ های کوچک دیگر در موتور نفوذ می کند. به عبارت دیگر ، مایعی که قرار است موتور را به خوبی روان کند از سیستم خارج می شود.

برخی از دلایل متداول نشت روغن داخلی شامل حلقه های پیستون فرسوده و مهر و موم های شیر فرسوده است. در برخی موارد ، اگر دهانه راهنماهای سوپاپ بیش از حد باشد ، فضای اضافی می تواند منجر به کاهش فشار روغن شود. وسایل نقلیه مدرن نیز دارای شیر PCV برای استفاده کارآمدتر از انرژی هستند. متأسفانه ، اگر این سیستم از کار بیفتد ، می تواند منجر به تجمع غیرضروری فشار در داخل میل لنگ شود. این می تواند مهر و موم ها و واشر ها را بیرون بکشد و منجر به نشت داخلی روغن شود.

 

سایش موتور

ما قبلاً اشاره کردیم که هرچه موتور قدیمی تر باشد ، در معرض فشار کم روغن است. ما همچنین اشاره کردیم که اتومبیل های قدیمی اغلب از روان کننده های خود بسیار بیشتر از وسایل نقلیه جدید استفاده می کنند. به همین دلیل فراوانی تغییرات روغن با افزایش سن خودرو افزایش می یابد. اگر یک وسیله نقلیه جدید نیاز به تعویض روغن در هر ۷۰۰۰ مایل داشته باشد ، ممکن است یک وسیله نقلیه قدیمی به تغییرات مکرر روغن در هر ۳۰۰۰ مایل نیاز داشته باشد.

 

مشکلات فشار سنج

بعضی اوقات ، خود روغن هیچ مشکلی ندارد. همچنین هیچ گونه نشتی و آسیبی به سایر اجزای سیستم روغن کاری موتور وارد نشده است. مشکل می تواند از خود فشار سنج روغن باشد. سازندگان وسایل نقلیه این دستگاه ها را برای کمک به کنترل فشار روغن نصب می کنند. متأسفانه بعضی از قطعات موتور با گذشت زمان خراب می شوند. ممکن است شما در حال حاضر با فشار روغن کم رانندگی کنید ، اما اندازه گیری شما را نشان نمی دهد. یا ممکن است برعکس باشد.

بررسی سطح روغن موتور

مشکلات مربوط به فیلتر روغن

اگر فیلتر مخزن مسدود شود ، می تواند موجب فشار روغن کم شود. به همین ترتیب ، اگر انسداد در فیلتر روغن وجود داشته باشد ، این امر منجر به افت فشار روغن نیز می شود. فیلتر روغن همچنین شامل یک شیر تسکین دهنده فشار است. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که فشار درون سیستم حد بالاتر آن را زیر پا نمی زند. مشکل این است که این شیر همچنین می تواند آسیب ببیند. اگر چنین شود ، پس روغن می تواند با سهولت نسبی از فیلتر عبور کند. یک جریان سریعتر و بدون مانع منجر به کاهش فشار می شود.

 

علائم فشار پایین روغن

از آنجا که روغن موتور در عملکرد مطلوب موتور احتراقی مهم است ، فشار ناکافی می تواند منجر به بروز چندین مورد شود.

 

هشدار سطح روغن یا فشار روغن روی صفحه روشن می شود

یکی از اولین علائمی که نشان می دهد ممکن است دچار فشار کم روغن باشید ، روشن شدن چراغ هشدار دهنده روی صفحه ابزار شما است. اتومبیل های مدرن از قبل دارای این سیستم هشدار دهنده هستند که به سنسورهای سیستم روغن موتور متصل می شوند. اگر فشار روغن تا حد مشخصی کاهش یابد ، حسگر را تحریک کرده و چراغ هشدار دهنده را روی صفحه ابزار فعال می کند. اگر این را می بینید ، معمولاً عاقلانه است که ماشین خود را به مرکز خدمات برسانید.

صدای غیرمعمول در موتور

یکی از مهمترین عملکردهای روغن موتور ، روانکاری قسمت های مختلف متحرک موتور است. وقتی فشار روغن کم است ، ممکن است نتواند روغن کاری کافی به این سطوح ارائه دهد. این می تواند منجر به جمع شدن ، سنگ زنی یا کوبیدن صداهای بلند شود. اگر هنگام رانندگی صدای کوبیدن یا جمع شدن در موتور را بشنوید ، ممکن است از قبل نشانه خراب شدن موتور باشد.

 

بوی سوختن روغن

بوی مشخص سوختن روغن اغلب نشانه نشتی روغن خارجی است. در صورت وجود ترک هایی در شلنگ ها یا لوله ها ، روغن می تواند بر روی سطوح داغ فلزی بچکه و باعث سوختن و انتشار بوی مشخص شود. این بو در هنگام رانندگی و روشن بودن موتور کاملاً مشهود است. بدین ترتیب ، لحظه ای که متوجه این علامت شدید ، باید کنار جاده بپیچید. قبل از بررسی سطح روغن موتور ، بگذارید ماشین شما کمی خنک شود. ممکن است سطح روغن موتور نسبت به حد معمول کمتر از حد معمول باشد.

 

عملکرد ضعیف موتور

یکی از اثرات مطلوب روانکاری مناسب ، کاهش اصطکاک در بین قطعات فلزی در حال حرکت است. با کاهش یا از بین بردن اصطکاک ، موتور قادر به تولید نیرو در حداکثر بازدهی است. با این حال ، اگر فشار روغن کم باشد ، در نتیجه اصطکاک نیز افزایش می یابد. این منجر به افزایش حجم کار برای موتور می شود. به عبارت دیگر موتور شما مجبور است بیشتر کار کند و باعث افزایش مصرف سوخت می شود.

 

گرم شدن بیش از حد موتور

ناگفته نماند که کاهش فشار روغن می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور شود. اگرچه درست است که این تابعی از سیستم خنک کننده خودرو است ، اما بخشی از عملکرد روغن موتور از بین بردن اصطکاک است. هر زمان اصطکاک درگیر شود ، شما نیز تولید گرما می کنید. به این ترتیب ، با کاهش روغن در موتور ، اصطکاک را افزایش می دهید. این منجر به تولید گرمای بیشتر می شود که می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور شود.

 

مدیریت مسائل فشار پایین روغن

به راحتی می توان فهمید که چگونه فشار روغن کم منجر به آسیب قابل توجهی به موتور می شود. به همین دلیل مهم است که به موضوعات مختلف مرتبط با فشار روغن کم توجه شود.

همیشه اندازه گیر را چک کنید تا مطمئن شوید سطح در جایی است که باید باشد. اندازه گیر حاوی یک نشانگر است. سطح روغن نباید از خطی که حداقل MIN ذکر شده است کم تر باشد. در غیر این صورت ، می توان یک روان کننده موتور مناسب اضافه کرد.

هنگام افزودن یا تعویض روغن موتور ، ضروری است که فقط از درجه ویسکوزیته ای که سازنده وسیله نقلیه شما توصیه می کند استفاده کنید. وانمود نکنید که شما بهتر می دانید زیرا مهندسان خودرو موتور را برای عملکرد بهتر با سطح خاصی از گرانروی روغن آن را طراحی کرده اند.

رعایت برنامه توصیه شده برای تغییر روغن نیز ضروری است. اغلب اوقات ، سازندگان وسایل نقلیه دو گزینه در اختیار شما قرار می دهند. شما می توانید مسافت پیموده شده خود یا تعداد ماه های گذشته از آخرین تعویض روغن را مشاهده کنید.

و هنگامی که ما در مورد تعویض روغن صحبت می کنیم ، تعویض یا تغییر فیلتر روغن نیز بسیار مهم است. این در حال حاضر یک استاندارد است. با هر بار تعویض روغن ، فیلتر نیز به تعویض نیاز دارد.

اگر مشکلی در پمپ روغن وجود دارد ، ضروری است که آن را جایگزین کنید. بسته به مدل وسیله نقلیه شما ، دسترسی به پمپ روغن می تواند چالش برانگیز باشد. به همین ترتیب ، یک مکانیک حرفه ای می تواند به شما کمک کند پمپ خراب را برداشته و با پمپ جدید جایگزین کنید.

ممکن است نیاز به تعویض فشار سنج روغن باشد. با این وجود ، فشار سنج های روغن شخص ثالث نیز وجود دارد که می توانید آنها را نصب و به سیستم متصل کنید. اگر نمی دانید چگونه ، پس بهترین کار این است که یک حرفه ای این کار را برای شما انجام دهد.

رفع نشتی روغن خارجی کاملاً آسان است زیرا ممکن است فقط به تعویض شیلنگ ، لوله و سایر وسایل نیاز باشد. نشت داخلی روغن مسئله دیگری است. اینها به راه حل های حرفه ای تری احتیاج دارند که هزینه زیادی برای شما خواهد داشت.

فشار کم روغن ممکن است یک مشکل نه چندان جدی به نظر برسد. با این حال ، اگر بدون کنترل باقی بماند ، می تواند منجر به آسیب جدی در موتور شود.

تهیه و فروش انواع روغن موتور خودرو های چینی

در صورت نیاز به تهیه انواع روغن موتور های اصل خودرو های چینی ، کافیست با ما تماس بگیرید تا در کوتاه ترین زمان ممکن روغن موتور مناسب خودروی شما را به دستتان برسانیم. اتو چین یدک یکی از با سابقه ترین فروشگاه های لوازم یدکی خودرو های چینی میباشد. از این رو شما میتوانید قطعات و لوازم یدکی برند های چینی مانند لوازم یدکی برلیانس ، لوازم یدکی کوپا ، لوازم یدکی جک ، لوازم یدکی لیفان ، لوازم یدکی جیلی ، لوازم یدکی ام وی ام و لوازم یدکی سایر برند های چینی را از مجموعه ما تهیه نمایید. تعهد ما به شما ارسال قطعات در سریع ترین زمان با مناسب ترین هزینه ممکن و بیشترین کیفیت میباشد.

تماس با ما

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *